A Földet jövőre várhatóan heves napviharok bombázzák

Klímaváltozás

A tudósok azt jósolják, hogy 2024-ben érjük el a „napenergia maximumát”, a vártnál sokkal hamarabb, és olyan erős fáklyákkal, amelyek hetekig megbénítják a világ internetet.

Körülbelül 11 évente a Nap átmegy az úgynevezett „napmaximumon”, amikor sok bolygóméretű sötét folt jelenik meg a felszínén. Ezek a sötét foltok feltöltött részecskéket szabadíthatnak fel, amelyek a Földet érik

Mail Online beszámolója szerint ezeket a „napfoltokat” – amelyek egy csoportba tömörülve egy szigetcsoporthoz hasonlót alkothatnak  – csillagunk mágneses terének hatalmas változásai okozzák.

Erős energiarobbanásokat is lőnek a Föld felé, „napviharokat” okozva, amelyek károsíthatják a műholdakat és megzavarhatják az internetet .

Egy új tanulmány szerint ez a napenergia-maximum a vártnál hamarabb érkezik – valószínűleg 2024 elején.

Az új előrejelzés egy indiai kutatócsoporttól származik, és ellentétben áll a NASA legfrissebb előrejelzésével , amely 2025 végére teszi az érkezést .

Az új tanulmányt Dr. Dibyendu Nandi, az indiai IISER Kolkata Űrtudományi Kiválósági Központ fizikusa vezette.

Azt mondta, ilyen korán nem lehet megjósolni a napviharok intenzitását és következményeit, de az új év közeledtével többet kell megtudnunk.

"A legintenzívebb viharok néha az alacsonyan keringő műholdak orbitális leromlását eredményezhetik, és megzavarhatják a műholdas szolgáltatásokat, például a kommunikációt és a navigációs hálózatokat" - mondta a MailOnline-nak.

„Erős zavarokat is előidézhetnek a geomágneses mezőben, ami kioldja a nagy szélességi körökben található elektromos hálózatokat.

"Természetesen gyönyörű aurórákat is készítenek,  így számíthatunk arra, hogy 2024 jó év lesz az auroravadászok számára."