Tudósok felfedezték az első ismert "szűznemzést" a krokodilban

A tudósok most fedezték fel, hogy a nőstény krokodilok hímek nélkül is képesek utódokat nemzeni.

2018 januárjában egy Costa Rica-i állatkertben egy nőstény krokodil egy fészekaljat rakott. A nőstény 16 éven át egyedül élt.

Egy magzatot hozott létre, amely genetikailag 99,9%-ban azonos volt önmagával egy olyan jelenség során, amelyet fakultatív parthenogenezisnek vagy "szűznemzésnek" neveznek.

A Biology Letters című folyóiratban június 7-én közzétett tanulmányukban a kutatók szerint a krokodil által termelt 14 tojásból hét volt életképes.

Az állatkert gondozói ezeket az ikrákat keltették, de nem keltek ki, ezért három hónap elteltével felnyitották őket. A tojások közül hatnak a tartalma "nem volt érzékelhető", egy azonban egy teljesen kifejlett, de nem életképes magzatot tartalmazott. A genetikai elemzés kimutatta, hogy szinte teljesen megegyezett az anyával.

A koncepció az emberek számára bizarrnak tűnhet, de a kutatók szerint ez a fajta szaporodás nem ismeretlen az egész állatvilágban. Ez azonban az első alkalom, hogy krokodiloknál megfigyelték.

A Yahoo News beszámolója szerint: A krokodilok természetesen nem szülnek, de ez a magányos nőstény 2018-ban termékeny, életképes tojásokat rakott. Az egyik még magzattá is fejlődött, amely csak az anya génjeit tartalmazta, de a tojás sajnos nem kelt ki. Az NBC News leült Jeff Corwin biológussal, hogy beszéljenek erről a lenyűgöző leletről.

Ez észbontó! Az egy dolog, hogy egy egysejtű organizmusról tanulunk, amely önmagától szaporodik (köszi, középiskolai biológia), de ez egy olyan egzotikus állatról szóló, mindent megváltoztató információ, amelyről azt hittük, hogy ismerjük. Ha őszinték akarunk lenni, néhány tényt kétszer is meg kellett hallgatnunk, hogy megértsük őket!

Nem volt hiány olyan hozzászólásokból sem, amelyek ezt a krokodilt Szűz Máriához hasonlították, és hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy nem gondoltunk erre is. Ennek ellenére annyira lenyűgözött minket ez a Costa Rica-i krokodil és az ő "csodája", hogy alig várjuk, hogy többet tudjunk meg.

Ahogy a USA Today elmeséli, ez az állatkerti állat egész életében el volt szigetelve a többi krokodiltól. A tudósok azt is tudják, hogy egyetlen hím sem termékenyítette meg a petéit, mert a halva született magzatban csak az anya génjei voltak jelen.